عاطف توقیر

کوئی چودہ برس پہلے کی بات ہے میں اپنے ناول کے لیے مواد جمع کرنے بہت سے سائنس دانوں اور طبعیات کے پروفیسروں سے ملاقاتیں کر رہا تھا۔ مانچسٹر یونیورسٹی میں میری ملاقات وہاں ایک طبعیات کے پروفیسر سے ہوئی۔ مگر اس ملاقات کی خاص بات وہ چند ابتدائی لمحات تھے، جو ہمیشہ میرے اندر کسی بے انتہا فخر کی طرح گونجتے رہتے ہیں۔

وہ پروفیسر کہنے لگے کہ آپ نے ملاقات کو وقت لیا ہے، تو یہ بتائیے کہ آپ طبعیات کے کون سے شعبے میں تحقیق کر رہے ہیں۔ میں نے کہا میں طبعیات میں دلچسپی تو لیتا ہوں، کتب بھی پڑھتا ہوں مگر باقاعدہ طالب علم نہیں ہوں۔ کہنے لگے آپ کیا کرتے ہیں، میں نے کہا میں شاعر ہوں اور پیشے کے اعتبار سے سیاسی ابلاغیات کے شعبے میں تحقیق کرتا ہوں اور صحافت سے بھی تعلق ہے۔ کہنے لگے، تو پھر طبیعات کیوں؟ میں نے کہا کیوں کہ میرے ناول میں میرا مرکزی کردار ایک طبیعات دان ہے۔ کہنے لگے مگر سوال یہ ہے کہ آپ نے اپنے ناول میں کسی طبعیات دان ہی کو اپنا مرکزی کردار کیوں بنایا؟ اس سوال کا جواب میرے پاس نہیں تھا۔ وہ پروفیسر میری طرف دیکھتے رہے، پھر اچانک بولے آپ کا تعلق کس ملک سے ہے؟ میں نے کہا، پاکستان سے ہے۔ ان کے چہرے پر اچانک سکون اور مسکراہٹ پیدا ہو گئے، جیسے کوئی معمہ حل ہو گیا ہو۔ کہنے لگے، ’’اوہ اچھا۔ ظاہر ہے عبدالسلام کی مٹی سے تو تم جیسے بچے ہی پیدا ہوں گے۔‘‘

یہ جملہ سن کر میرا سر فخر سے بلند ہو گیا تھا اور میں اچانک روح کے اندر تک سرافراز محسوس کرنے لگا تھا۔

یہاں میں بہت زیادہ سائنسی بات نہیں کرنا چاہتا کہ عام افراد کو سمجھ ہی نہ آئے، مگر یہ بتانا بے حد ضروری ہے کہ ڈاکٹر عبدالسلام نے فزکس کے میدان میں واقعی کارہائے نمایاں انجام دیے اور پھر انہیں نوبل انعام دیا گیا، یا یہ سب ایک ’بین الاقوامی سازش‘ کا حصہ تھا؟

ڈاکٹر عبدالسلام کی جدید طبعیات میں خدمات ہر وہ شخص اچھی طرح سے جانتا ہے، جو جدید طبعیات پڑھ رہا ہو۔ ایسا ممکن ہی نہیں ہے کہ آپ کوانٹم مکینکس اور کاسمولوجی پڑھیں اور آپ کو کائنات کی چار بنیادی قوتوں پر کام نہ کرنا پڑے اور جوں ہی آپ کو ان قوتوں پر تحقیق کرنا پڑی، ڈاکٹر عبدالسلام اپنے ساتھی سائنس دانوں کے ساتھ (جن کے ساتھ انہوں نے مشترکہ طور پر کام کیا) اپنے گرینڈ یونیفائیڈ نظریے (الیکٹروویک یونیفیکیشن تھیوری) کے ساتھ کھڑے ملیں  گے۔ طبعیات میں سپر سیمیٹری یعنی کائنات کی تخلیق سے متعلق اب تک کے نظریات کو ایک آہنگ میں ہونے کے حوالے سے ڈاکٹر صاحب کا نظریہ کلیدی بلکہ بنیادی نوعیت کا ہے یا یوں سمجھ لیجیے کہ بگ بینگ سے قبل کائنات کی ان چاروں قوت کا یک جا ہونا اور پھر بگ بینگ کے بعد ان قوتوں کا ایک ایک کر کے ایک دوسرے سے الگ ہونا، اسی گرینڈ یونیفائیڈ نظریے کا حصہ ہے اور کائنات کی تخلیق سمجھنے کے لیے آپ کوُ یہ نظریہ پڑھناُ ہی پڑے گا۔

پاکستان میں معاشرہ چوں کے ہر معاملے کو کھینچ کھونچ کے مذہب کی جانب لے آتا ہے اور  وہاں طبعیات ہو کہ حیاتیات، سوشیالوجی ہو کہ زولوجی، نفسیات ہو کہ فلکیات کسی بھی معاملے پر چوں کہ بنیادی علم کی کمی ہے، تو ہر بات کو اٹھا کر اس میدان میں لاپٹخا جاتا ہے، جس میں تھوڑی بہت معلومات موجود ہو، تاکہ گفت گو میں مسالہ پیدا کیا جا سکے اور ایسی صورت میں مذہب کے علاوہ کوئی اچھا میدان ہمیں مل نہیں سکتا۔ گھر ہو کہ اسکول، مسجد ہو کہ نکڑ ہر مقام پر دنیا کے ہر موضوع کو پہلے مذہبی میدان میں رکھا جاتا ہے اور پھر اس پر طبع آزمائی شروع کر دی جاتی ہے، حالاں کہ مذہب انسانی اخلاقیات اور نفس کی صفائی سے عبارت ہے اور دیگر علوم خالصتاﹰ انسان اور کائنات کے مابین تعلق اور ابلاغ سے جڑے ہیں۔ آسان سا تجربہ ہے آپ کسی بھی موضوع پر بحث چھیڑیے تیسرے یا چوتھے جملے کے بعد آپ مذہب پر بات کر رہے ہوں گے۔

عبدالسلام کے معاملے میں بھی یہی کچھ ہمیں درپیش رہا ہے۔ اس بابت کچھ غلط فہمیاں ہیں بلکہ کئی نادرست باتیں ہیں، جنہیں سمجھنا ضروری ہے۔ پہلی بات غلط فہمی اور من گھڑت بات یہ ہے کہ 1974ء میں احمدیوں کو پاکستانی پارلیمان کی جانب سے ’غیرمسلم‘ قرار دیے جانے پر ڈاکٹرعبدالسلام نے ’پاکستان پر لعنت بھیجتے ہوئے‘ اسے چھوڑنے کا فیصلہ کیا تھا۔ حقیقت اس کے برعکس ہے۔ ڈاکٹر عبدالسلام کو نوبل انعام سن 1979 میں ملا۔ اس انعام سے قبل وہ پاکستانی شہریت چھوڑنے پر غور کر رہے تھے، تاہم جب انہیں معلوم ہوا کہ انہیں نوبل انعام مل سکتا ہے، تو انہیں نے غیرملکی شہریت چھوڑنے کی بجائے پاکستانی شہریت اس لیے رکھے رکھی، تاکہ یہ نوبل انعام پاکستان کے حصے میں آئے۔

دوسری بات جو مجھے سوشل میڈیا پر ڈاکٹر صاحب کے حوالے سے دکھائی دی وہ یہ تھی کہ ڈاکٹر عبدالسلام نے پاکستان کے جوہری پروگرام سے متعلق خفیہ معلومات امریکا کو پہنچائیں۔ یہ بات جانے کس نے گھڑی یہ کوئی نہیں جانتا، مگر حقائق یہ ہیں کہ پاکستان میں جوہری پروگرام کو شروع کرنے والے ڈاکٹر عبدالسلام تھے۔ جوہری طبعیات میں ڈاکٹر صاحب کی نگرانی میں ہونے والی تحقیق اور ایٹومک انرجی کمیشن کا قیام اور ڈاکٹر صاحب کی خدمات پاکستان کے لیے خراج تحسین کا مطالبہ کرتی ہیں اور یہ بات باعث شرم ہے کہ ان کی ان خدمات کو فراموش کر دیا گیا۔ ڈاکٹر صاحب نے ساٹھ کی دہائی میں آمر جرنیل ایوب خان کو ایک منصوبہ پیش کیا تھا کہ کس طرح پاکستان جوہری ہتھیار تیار کر سکتا ہے، تاہم وہ منصوبہ فیلڈ مارشل ایوب خان نے معاشی بنیادوں پر مسترد کر دیا تھا۔ 1971 میں بھٹو صاحب سے ملاقات کے بعد ڈاکٹر عبدالسلام امریکا گئے اور ذاتی اثرورسوخ کی بنیاد پر امریکی جوہری پروگرام ’’مین ہیٹن پروجیکٹ‘‘ کی معلومات پاکستان لائے۔ یعنی عبدالسلام نے پاکستان کی خفیہ معلومات امریکا کو نہیں دیں بلکہ امریکا کی خفیہ معلومات پاکستان تک پہنچائیں۔

ہماری قوم کی یہ بدقسمتی رہی ہے کہ اس قوم کے لیے جس شخص نے بھی اپنی زندگی، اپنے کریئر، اپنی آسائشوں، اپنی جوانی، اپنے خواب سب کچھ قربان کیے، اسے اس قوم کی جانب سے پیار، خلوص، عقیدت یا محبت ملنے کی بجائے انتہائی گھٹیا طعنے اور دشنام ہی ملے۔

ڈاکٹر صاحب کا تعلق احمدی گھرانے سے تھا سو وہ احمدی تھے، مگر پاکستان کے لیے ان کی خدمات کسی بھی دوسرے پاکستانی سے بے حد زیادہ تھیں اور رہیں۔ ڈاکٹر صاحب کے مذہبی نظریے سے اختلاف کیا جا سکتا ہے مگر ڈاکٹر صاحب کے سائنسی نظریے سے اختلاف کے لیے ان سے بہتر ریاضی سیکھنے کی کوشش کی کیجیے۔

میں سوچتا ہوں کہ اگر میں ڈاکٹر عبدالسلام سے کبھی ملتا، تو میرے اور ان کے درمیان بات چیت کیا ہوتی؟ کیا میں ان سے یہ پوچھتا کہ غلام احمد صاحب خدا کے نبی تھے یا نہیں؟ یا احمدیت کوئی درست نظریہ ہے یا نہیں؟ یا پیمبر آخر الرزماں محمد عربی کے ساتھ نبوت کے دروازے ہر انسان پر بند ہو گئے تھے یا نہیں؟ یا میری ان سے گفت گو اس بات پر صرف ہوتی کہ کوانٹم مکینکس میں الیکٹران کے ایک ہی وقت میں کئی جگہ ہونے کی وجہ کیا ہو سکتی ہے؟ جوہر کے اندر خالی جگہ جہاں کوئی قوت نہیں، کوئی گریوٹی نہیں، کوئی ریڈی ایشن نہیں، کوئی زمان و مکاں نہیں، وہاں توانائی کیسے پیدا اور فنا ہو رہی ہے؟ یا بلیک ہول کسی دوسرے کائنات کے لیے دروازہ کیسے بن سکتا ہے؟ یا زمان و مکان کا منجدھار کیسے ختم کیا جا سکتا ہے؟ یا کیا وقت میں سفر کرنے کے لیے ہمیں کوئی مصنوعی بلیک ہول بنانا پڑے گا؟ یا ڈارک میٹر اور ڈارک انرجی کو کس طرح جانچا جائے؟

میرے خیال میں ڈاکٹر صاحب سے میری بیٹھک ہوتی، تو ان کے مذہبی نظریات سے میرا کوئی لینا دینا نہ ہوتا، بلکہ ان کے ساتھ کی بیٹھک کے ایک ایک لمحے کو میں اپنے سائنسی تجسس اور اپنے اندر کائنات سے جڑے سوالوں کو سمجھنے میں صرف کرتا۔ ڈاکٹر عبدالسلام پاکستان کی اصل پہچان ہیں۔ وہ اس امید کا نام ہیں، جو ہمیں بتا رہی ہے کہ اس مٹی سے آئن اسٹائن پیدا ہو سکتے ہیں۔ وہ اس خیال کا نام ہیں، جو یہ بتا سکتے ہیں کہ اگر ہم اپنا تعلیمی نظام درست کریں اور باتیں کرتی کائنات کی سرگوشیاں سنیں تو شاید اس مٹی کے بیٹے اور بیٹیاں دنیا ہر ہر شعبے میں ملک کا نام روشن کر سکتے ہیں۔

تاہم ریاست کی جانب سے بے شرمی اور ہٹ دھرمی پوری رفتار سے جاری ہے۔ اس محسن کی خدمات کو مان دینے کی بجائے، اس کے مذہبی نظریات کو بنیاد بنا کر اس کا قد ناپنے کی کوشش کی جا رہی ہے۔ یہ سیاسی اور فکری بونے ڈاکٹر عبدالسلام کے خیالات کی پرواز کے عشر عشیر تک نہیں۔ پاکستان کی جامعات میں یہ درس دینے کی ضرورت ہے کہ اس ملک میں مزید ڈاکٹر عبدالسلام کیسے پیدا کیے جائیں۔ وہ ڈاکٹر عبدالسلام جن سے طلبہ ملیں تو معاملہ مذہب نہیں سائنس ہو۔ معاملہ ایمان نہیں سوال ہو۔ ایمان اور اعتقاد ہم اپنے اپنے گھروں میں سیکھ لیتے ہیں۔ سائنس دانوں سے مذہب نہیں سائنس سیکھی جاتی ہے۔ کیا ڈاکٹر صاحب سائنسی لیبارٹری میں طبعیات کی گتھیاں سلجھاتے ہوئے یہ سوچتے ہوں گے کہ احمدیت درست ہے یہ نہیں؟ یہ وہ بگ بینگ سے جڑے کسی معمے کو ریاضیاتی طور پر مساوات کی صورت میں ظاہر کرنے کے لیے اس بات پر غور کرتے ہوں گے کہ ختم نبوت کیا ہوتی ہے؟ سائنس کا کوئی مذہب اور مسلک نہیں ہوتا، سائنس دان مسلمان، غیرمسلم، مسیحی، ہندو یا احمدی ہو سکتا ہے، سائنس ہندو، مسیحی یا قادیانی نہیں ہوتی۔ سائنس سائنس ہوتی ہے۔

پاکستان میں سیاسی جماعتوں اور مشہور بیانیوں کا حال یہ ہے کہ پیپلز پارٹی کے بلاول بھٹو زرداری سائنس اور تحقیق کے لیے ایک جامعہ کے قیام کے لیے دعوت اسلامی کو ایک بڑی اراضی الاٹ کر چکے ہیں۔ دعوت اسلامی کی بہت سی ویڈیوز سوشل میڈیا پر موجود ہیں، جن میں کیلے کو رکھنے کے لیے سمت اور کھیرے کے فوائد کا میٹھا میٹھا تحقیقی حال اس قوم کو بتایا گیا ہے۔

عمران خان صاحب خیبرپختونخوا میں سائنس اور تحقیق میں خرچ کرنے، بچوں کو سائنس سے شغف دلانے کے اقدامات کرنے اور اپنے زیرحکومت صوبے میں مزید اعلیٰ تعلیم یافتہ سائنس دان اور پروفیسرز تعینات کرنے کی بجائے کروڑوں روپے مولانا سمیع الحق، جنہیں ’طالبان کا روحانی باپ‘ قرار دیا جاتا ہے، عنایت کر رہے ہیں۔

پنجاب میں مسلم لیگ مذہبی افراد کے ووٹ دینے اور خادم حسین رضوی کی جانب سے سلمان تاثیر کے قاتل ممتاز قادری کو سہارا بنا کر اپنی مقبولیت بڑھانے والے کے توڑ کے لیے ختم نبوت کے نعرے کے ساتھ قائد اعظم یونیورسٹی کے طبعیات کے شعبے کا نام عبدالرحمان الخزینی کر رہے ہیں۔ اور اس بابت بھی جان بوجھ کر دھوکا دینے کے لیے قائد اعظم یونیورسٹی جس کے طبیعات کی تحقیق کے مرکز کا نام ڈاکٹر عبدالسلام سے منسوب ہے، اسی جامعہ کے طبعیات کے شعبے کا نیا نام رکھنے کے لیے قومی اسمبلی میں قرارداد پیش کی گئی، تاکہ یہ تاثر دیا جائے کہ ڈاکٹر عبدالسلام کا نام اس جامعہ سے ختم کر دیا گیا ہے۔

مذہب ہر انسان کا ایک جذباتی اور ذاتی معاملہ ہے مگر ہمارے ہاں حکومتیں، سیاسی جماعتیں اور ادارے مذہب کا نام استعمال کر کے عوام میں مقبولیت کے لیے جس راستے کا انتخاب کر رہے ہیں، اسی راستے نے پچھلے چالیس سال میں ہمیں ملک میں نفرت، شدت پسندی، تشدد اور لاشوں کے سوا کچھ نہیں دیا۔

ڈاکٹر عبدالسلام، میں بہ حیثیت پاکستانی اپنی قوم کی جانب سے آپ سے بے حد شرمندہ ہوں۔ یہ بدقسمتی نہیں تو کیا ہے کہ اس ملک میں ہم اس مقام پر گر چکے ہیں کہ اب حب الوطنی کے لیے بھی آپ کے مذہب اور مسلک کو جانچا جاتا ہے اور یہ کافی نہیں ہوتا کہ آپ اس مٹی کے بیٹے ہیں۔

ڈاکٹر صاحب پاکستان کی مٹی آپ پر ناز کرتی ہیں اور ہم بہ طور قوم آپ کے احسان مند ہیں کہ آپ نے دنیا کو یہ بتایا کہ سرزمینِ پاک میں علم و عقل کے ایسے باب بھی کھلتے ہیں۔

2336 COMMENTS

  1. You actually make it seem really easy together with your presentation but I in finding this matter to be really something that I feel I would by no means understand. It sort of feels too complex and extremely broad for me. I’m looking forward for your next publish, Ill try to get the cling of it! bfafdekaekefcbfd

  2. بہت اچھی تحریر ۔
    ظالم حکمران کے سامنےحق بات کرنا بھی جہاد ھے۔یہاں تو آپ کو جاھل اور ظالم حکمرانوں کے ساتھ انہی خصوصیات والی پوری قوم کا بھی سامنا کرنا ہے۔
    اللہ آپ کا حامی و ناصر ھو۔

  3. بہت اچھی طرح آپ نے الگ الگ کر کے سمجھایا کہ ہم کیا غلط کر رہے ہیں۔ یقیناٗ ہمیں ہر چیز کو اس کے مطابق ہی جانچنا چاہیے۔ بھلا ساٗنسدان کے مذہب سے ہمیں کیا لینا دینا، ہمیں تو علم چاہیے جہاں سے بھی ملے

  4. I’ve been browsing online greater than 3 hours as of late, but I by
    no means found any interesting article like yours.
    It is lovely worth sufficient for me. In my view, if all web owners and
    bloggers made excellent content as you probably
    did, the web will probably be a lot more helpful than ever before.

  5. Woah! I’m really loving the template/theme of this website.
    It’s simple, yet effective. A lot of times it’s challenging to get that “perfect balance” between usability
    and visual appearance. I must say you’ve done a fantastic job with this.
    In addition, the blog loads extremely quick for
    me on Firefox. Superb Blog!

  6. It is appropriate time to make some plans for the future and it is time to be happy.
    I’ve read this post and if I could I wish to suggest you some
    interesting things or tips. Perhaps you could write
    next articles referring to this article. I want to
    read even more things about it!

  7. Hi, I do think this is an excellent blog. I stumbledupon it 😉 I will come back once again since i
    have bookmarked it. Money and freedom is the greatest way to change, may you be rich and continue to help others.

  8. Hi would you mind letting me know which webhost you’re working with?
    I’ve loaded your blog in 3 different browsers and I must say this
    blog loads a lot quicker then most. Can you recommend a good web hosting provider at a honest price?
    Thanks, I appreciate it!

  9. Hello, i read your blog occasionally and i own a similar one and i was just wondering if you get a lot of spam responses?
    If so how do you prevent it, any plugin or anything you can suggest?
    I get so much lately it’s driving me insane so any assistance is very much appreciated.

  10. Hi, I do think this is an excellent site.
    I stumbledupon it 😉 I am going to return yet again since
    i have bookmarked it. Money and freedom is the greatest way to change, may you be rich and continue to guide
    other people.

  11. I feel that is among the such a lot important
    information for me. And i’m glad reading your article.
    However should observation on some basic issues, The site style is perfect,
    the articles is in point of fact excellent : D. Just right process, cheers

  12. Hello there, I discovered your website via Google whilst searching
    for a similar subject, your website came up, it appears to be like good.
    I have bookmarked it in my google bookmarks.
    Hello there, just changed into alert to your weblog through Google, and found that
    it’s really informative. I am gonna be careful for brussels.
    I’ll be grateful when you proceed this in future.
    Many other folks shall be benefited from your writing. Cheers!

  13. This is really interesting, You’re a very skilled blogger.

    I’ve joined your rss feed and look forward
    to seeking more of your great post. Also, I’ve shared your website in my social networks!

    cheap jerseys

  14. What’s Happening i am new to this, I stumbled upon this I have found It absolutely useful and it has aided me out loads.

    I’m hoping to give a contribution & help other users like its aided me.

    Good job.

  15. Hi, I do think this is a great blog. I stumbledupon it 😉 I’m going to
    come back once again since I book-marked it. Money and freedom is
    the best way to change, may you be rich and continue to guide other people.

  16. Hi, I do believe this is an excellent website.
    I stumbledupon it 😉 I may return yet again since I book-marked
    it. Money and freedom is the best way to change,
    may you be rich and continue to help others.

  17. I feel that is among the most significant info for me.
    And i am glad studying your article. But should statement on some
    normal issues, The site style is perfect, the
    articles is in reality excellent : D. Just right job, cheers

  18. I’ve been browsing online more than three hours today,
    yet I never found any interesting article like yours.
    It is pretty worth enough for me. Personally, if all webmasters and bloggers made good content as you did, the internet
    will be a lot more useful than ever before.

  19. I’ve been surfing online more than three hours nowadays, but I by no means discovered any attention-grabbing article like yours.

    It is lovely value enough for me. In my opinion, if all website owners and bloggers
    made good content material as you did, the
    internet shall be a lot more helpful than ever before.

  20. Hey I know this is off topic but I was wondering if you knew of any widgets I
    could add to my blog that automatically tweet my newest twitter updates.
    I’ve been looking for a plug-in like this for quite some
    time and was hoping maybe you would have some experience with something like this.
    Please let me know if you run into anything. I truly enjoy reading your blog and I look forward to your new updates.

  21. Hi, I do think this is a great site. I stumbledupon it ;
    ) I will revisit yet again since i have book marked it.
    Money and freedom is the best way to change, may you be rich and continue to help others.

  22. Good day! I know this is kinda off topic however I’d figured I’d ask.

    Would you be interested in exchanging links or maybe guest
    authoring a blog article or vice-versa? My site discusses
    a lot of the same subjects as yours and I think we could greatly benefit from each other.
    If you are interested feel free to send me an e-mail. I look forward to hearing from you!
    Wonderful blog by the way!

  23. I am curious to find out what blog platform
    you’re using? I’m experiencing some minor security problems with my latest site and I would like to find
    something more safe. Do you have any suggestions?

  24. I am really inspired with your writing abilities as well as
    with the format on your weblog. Is this a paid topic or did you modify it yourself?

    Either way stay up the nice high quality writing,
    it’s rare to peer a great weblog like this one today..

  25. I’ll immediately take hold of your rss feed as I can’t to find your e-mail subscription link
    or e-newsletter service. Do you have any? Please permit me understand in order that I may
    subscribe. Thanks.

  26. I havbe bewn briwsing online greatewr thnan 3 holurs tgese days,
    yet I nver found aany attention-grabbing article likie yours.

    It’s beautifl orth enhough foor me. In myy view, if alll ite ownmers andd blogggers made excesllent content ass youu did, thee internet wioll be much more helpful than eever
    before.

  27. It’s perfect time to make some plans for the future and it is time to be happy.
    I have read this post and if I could I wish to suggest
    you some interesting things or tips. Maybe you could write next articles referring to this article.
    I want to read even more things about it!

  28. It’s appropriate time to make some plans for the future and it’s time to be happy.
    I’ve read this post and if I could I wish to suggest you
    some interesting things or suggestions. Maybe you could write next articles referring
    to this article. I want to read even more things about it!

  29. Thanks for the marvelous posting! I certainly
    enjoyed reading it, you can be a great author.I will always bookmark your blog
    and may come back later on. I want to encourage that you continue your great work, have a nice holiday weekend!

  30. I am really enjoying the theme/design of your web site. Do you
    ever run into any internet browser compatibility
    issues? A few of my blog readers have complained about
    my website not operating correctly in Explorer but looks great in Firefox.

    Do you have any ideas to help fix this problem?

  31. Thanks for the marvelous posting! I quite enjoyed reading it,
    you could be a great author. I will always bookmark your blog and will often come
    back sometime soon. I want to encourage you to continue your great job,
    have a nice holiday weekend!

  32. Just desire to say your article is as astounding. The clearness to your submit is
    just cool and that i can suppose you are a professional in this subject.
    Well with your permission allow me to take hold of your RSS feed
    to stay up to date with approaching post. Thank you a million and please continue the rewarding work.

  33. I love your blog.. very nice colors & theme.

    Did you make this website yourself or did you hire someone
    to do it for you? Plz answer back as I’m looking to
    construct my own blog and would like to find out where u got this from.
    kudos

  34. I believe this is one of the most significant info for me.
    And i’m happy reading your article. But should observation on few common issues,
    The website style is great, the articles is actually great :
    D. Excellent job, cheers

  35. Have you ever thought about creating an ebook or guest authoring on other
    sites? I have a blog based upon on the same topics you discuss and would
    love to have you share some stories/information. I know my viewers would value your
    work. If you are even remotely interested, feel free to shoot me an e mail.

  36. [url=http://viagrapps.online/]where can you buy real generic viagra[/url] [url=http://chloroquinelab.online/]chloroquine pills[/url] [url=http://viagragenericdiscount.online/]viagra gold[/url] [url=http://edlevitra.online/]levitra[/url] [url=http://viagragoal.online/]buy viagra 150 mg[/url] [url=http://furosemidepills.online/]furosemide without prescription[/url] [url=http://hydrochlorothiazidepill.online/]hydrochlorothiazide 12.5 capsules[/url] [url=http://cialice.online/]cialis online in us[/url]

  37. Hi there, I discovered your site by way of Google while looking for a comparable topic, your web site
    got here up, it seems great. I have bookmarked it in my google bookmarks.

    Hello there, simply turned into aware of your weblog via Google, and found that
    it is truly informative. I’m going to be careful for
    brussels. I’ll be grateful if you proceed this in future.

    Many folks will probably be benefited from your writing. Cheers!
    scoliosis surgery https://coub.com/stories/962966-scoliosis-surgery scoliosis surgery

  38. An impressive share! I’ve just forwarded this onto
    a colleague who was conducting a little homework on this.
    And he actually bought me dinner simply because I discovered
    it for him… lol. So allow me to reword this…. Thanks
    for the meal!! But yeah, thanx for spending some time to talk about
    this topic here on your site.

  39. It is the best time to make some plans for the longer term and it’s time to be happy.
    I have read this post and if I could I want to counsel
    you some interesting things or tips. Perhaps you could write next articles
    referring to this article. I desire to learn more things about it!

  40. Howdy! I realize this is sort of off-topic but I needed to ask.
    Does managing a well-established website such as yours
    require a lot of work? I’m completely new to running a blog
    but I do write in my diary on a daily basis. I’d like to start a blog
    so I will be able to share my own experience and views online.
    Please let me know if you have any kind of ideas or tips for brand new
    aspiring blog owners. Thankyou! ps4 https://bit.ly/3nkdKIi ps4 games

  41. I have been surfing on-line more than three hours lately, yet I never
    found any fascinating article like yours.

    It’s pretty price sufficient for me. In my opinion, if all site
    owners and bloggers made just right content as you did,
    the internet shall be much more useful than ever before.

  42. I have been browsing online more than three hours
    today, yet I never found any interesting article like yours.
    It is pretty worth enough for me. Personally, if all website
    owners and bloggers made good content as you did,
    the net will be a lot more useful than ever before.

  43. I will right away clutch your rss feed as I can’t in finding your e-mail subscription hyperlink or e-newsletter service.
    Do you’ve any? Kindly let me recognize in order that I could subscribe.
    Thanks.

  44. I’ve been browsing online more than 4
    hours today, yet I never found any interesting article like yours.

    It’s pretty worth enough for me. In my view,
    if all webmasters and bloggers made good content as you did, the net will
    be a lot more useful than ever before.

  45. I’ll immediately take hold of your rss as I can’t to find your email subscription link or e-newsletter service.
    Do you have any? Kindly allow me realize in order that I may
    subscribe. Thanks.

  46. I’ve been surfing online greater than 3 hours today, yet I by no means found any
    attention-grabbing article like yours. It is pretty worth sufficient for me.
    In my opinion, if all web owners and bloggers made good content material as
    you probably did, the internet will be much more useful than ever before.

  47. Today, I went to the beachfront with my kids.
    I found a sea shell and gave it to my 4 year old daughter and said “You can hear the ocean if you put this to your ear.” She placed the shell to
    her ear and screamed. There was a hermit crab inside and it pinched her ear.
    She never wants to go back! LoL I know this is completely off topic but
    I had to tell someone!